SODÍKOVÁ BATERIE

BATERIE SiRS_460

Sodíkové baterie (SiB – Sodium- ion Battery) nabízejí cenově dostupnou a ekologičtější alternativu k tradičním lithium- iontovým bateriím díky snadno dostupnému sodíku. Jsou bezpečnější, méně náchylné k přehřívání, což snižuje riziko požáru. Jejich výroba nevyžaduje vzácné kovy. Výroba je tak udržitelnější a recyklace jednodušší.

Fungují plnohodnotně i v chladných podmínkách, což je činí ideálními pro náročné klimatické aplikace jako jsou zimy v České republice.

SiRS_460

Sodíkové baterie ve světě

V několika posledních letech investovalo do technologie sodíkových baterií několik významných světových firem, což potvrzuje její potenciál jako udržitelné a nákladově efektivní technologie.

  1. Jednou z hlavních společností je BYD, největší výrobce elektrických vozidel na světě. BYD zahájila výstavbu svého prvního závodu na výrobu sodíkových baterií v roce 2024.
  2. Dalšími velkými hráči jsou CATL, globální lídr v oblasti baterií, který se intenzivně věnuje výzkumu a vývoji sodíkových baterií, nebo britská společnost Faradion, britská firma zaměřená na vývoj výkonných sodíkových baterií. Zájem renomovaných společností zrcadlí fakt, že sodíkové baterie představují budoucnost ekologičtější akumulace elektřiny.
  1. Sodíkové baterie jsou méně náchylné k přehřívání a výbuchům než lithium-iontové baterie, což zvyšuje jejich bezpečnost při použití v náročnějších aplikacích, jako je velkokapacitní ukládání energie nebo provoz v teplotně extrémních prostředích

  2. Sodíková technologie přináší inovativní, efektivní, bezpečné a udržitelné řešení pro ukládání energie. My jsme sodíkovou technologii zapracovali do námi vyvinutého racku, využívajíc veškerých bezpečnostních, ochranných i designových prvků. Výsledkem je cenově dostupná baterie v luxusním nerezovém provedení, pracující i v zimních měsících.

SiRS_460

Technická specifikace

Při návrhu baterie SiRS jsme využili veškerých výhod námi speciálně vyvinutého bateriového racku včetně evropské BMS, která se stará o bezvadné balancování baterie.

  1. Nosné a nehořlavé bateriové propoje (nějaké číslo nebo ukazovátko mířící na propoje mezi čtverci).

  2. Bez kabelové propojovací zámky (to samé taky ukazující někam mezi vrchní kryt a čtverce například – může mířit i na spodní kryt).

  1. Stavebnicový systém celé baterie (tady může mířit na baterii jako takovou).

  2. Chráněný systém celé baterie včetně balancování článků (může mířit na horní část baterie).

Kapacita baterie a možnost rozšíření

Jedna baterie SiRS_460 disponuje celkovou využitelnou kapacitou 23 kWh. Je možné propojit až 6 jednotek paralelně, maximální možná kapacita je tak 138 kWh jednoho bateriového systému.

Počet cyklů a záruky

Baterie má životnost plných 6.000 cyklů a na baterii poskytujeme produktovou záruku 15 let na materiál. Přesné záruční podmínky jsou ošetřeny v záručních podmínkách.

Teplotní rozsah

Široký teplotní rozsah je jednou z výhod proti technologii LiFePO4. Baterie SiB plnohodnotně funguje při nabíjení od -20°C až do +55°C. Nejnižší provozní teploty jsou u nás výborně použitelné a vysoké teploty řešíme rozvodem tepla v rámci konstrukčních prvků baterie SiRS_460.

Pro srovnání- realitou baterií LifePO4 je dobíjení pouze při teplotách nad +°5 Celsia a opět tlumení výkonu a snižování využitelné kapacity při teplotách nad 35°C. 

Rychlost vybíjení a nabíjení

Baterie SiRS_460 je možno nabíjet i vybíjet hodnotou 1C. Pro srovnání, doporučené konstatní nabíjení technologie LiFePO4 je 0,2- 0,5C.

C-rate je hodnota, která udává, jak rychle se může baterie nabíjet nebo vybíjet. Vyjadřuje se jako násobek kapacity baterie.

Jednoduše řečeno:

  • 1C znamená, že baterii lze plně nabít (nebo vybít) za 1 hodinu.
  • 2C znamená, že baterie se nabije za půl hodiny.
  • 0.5C znamená, že nabíjení trvá 2 hodiny 

Využitelná kapacita

Baterie SiRS_460 dokáže operovat v plném rozsahu kapacity, tedy využívat 100% DoD. Což znamená, že je možné baterii kompletně vybít, aniž by to mělo negativní dopad na její životnost nebo kapacitu. To je jedna z hlavních výhod sodíkových článků ve srovnání s jinými bateriovými technologiemi, jako je například LiFePO4, kde se doporučuje vyhnout se úplnému vybití pro zachování delší životnosti.

SiRS_460 bateriový rack